Prestisjetunge priser for førsteklasses service
Gimle Parfymeri, Scandic Hotels, Oslo Lufthavn og Nespresso Boutique var blant de som i går ble tildelt prestisjetunge servicepriser under den årlige kåringen Serviceløft. Gimle Parfymeri på Frogner i Oslo stakk torsdag av med hovedprisen Årets Service Veiviser 2014, da HSMAI (Hospitality Sales & Marketing Association International) delte ut sine servicepriser på Grand Hotel, denne gang i samarbeid med OHF (Oslo Handelsstands Forening).
Prisene har til hensikt å inspirere til å løfte det norske servicenivået, samt å få bedriftene til å avgi et serviceløfte. Det deles ut priser i en rekke kategorier og til én hovedvinner.
– Jeg er imponert over nivået på de innsendte bidragene, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI, og fortsetter:
– Vi setter også stor pris på samarbeidet med Oslo Handelsstands Forening, og vår felles innsats for å rette søkelyset mot betydningen av god service.
– Som en liten familiebedrift, er det utrolig hyggelig å bli sett og verdsatt med en slik pris. Vi jobber hardt og målrettet for å være det beste stedet du kan handle din kosmetikk i Norge. Vi ønsker å være det stedet alle snakker om, og når du velger oss, skal vi overgå alle forventninger på kundeveiledning og service. Vi er stolte mottagere av denne prisen, og dette inspirerer oss til å jobbe enda hardere, og fortsette å utvikle vårt unike konsept. Vi elsker å begeistre våre kunder, sier Camilla Schjelderup i Gimle Parfymeri, som mottok Årets Service Veiviser 2014 på Grand Hotel i Oslo torsdag ettermiddag.
– Det er et gjennomgående høyt nivå på ambisjoner og gjennomføringsevne innen de forskjellige disiplinene, som omfatter tjeneste- og medarbeiderutvikling, kommunikasjon, kundeopplæring, klagebehandling, fysiske rom og systemer, og kundebehandling. I tillegg kårer vi altså Årets Serviceløft, som denne gangen gikk til Gimle Parfymeri, i flere av kategoriene, forteller Ingunn Hofseth.
Juryen har bestått av juryleder Gunnar Larssen, adm. dir. i Oslo Handelsstands Forening (OHF), Bård Tronvoll, professor ved Høgskolen i Hedemark, Tone Wicklund-Hansen, adm. dir. i Drueklasen, Ronnie Ottem, eier og daglig leder i Personlige Opplevelser, Rajko Mink, adm. dir. i TGI Fridays Scandinavia, Inge Stenbakk, Kjøpmann i Meny, Sander Sværi, førsteamanuensis ved Markedshøyskolen i Oslo, og Ingunn Hofseth i adm. dir. HSMAI.
Og dette er vinnerne:
Tjenesteutvikling
Gull: Oslo lufthavn
Juryens begrunnelse:
Gjennom metodikk og støtte fra service- og tjenestedesign, godt samarbeid med eksterne ressurser, stort engasjement og samhandling på tvers internt har vinnerens prosjektet gitt innhold til begrepet «Kundeorientering – fra teori til praksis». Resultatene synes og oppleves, i sosiale media, i digitale flater og kommunikasjon internt og eksternt.
Vinneren har også vist at det er mulig å få til endringer «med kunden i fokus», på en stor, travel og strengt regulert lufthavn. Juryens kan med glede presentere en verdig vinner i kategorien Tjenesteutvikling – HSMAI og OHF gratulerer!
Hederlig omtale: TGI Fridays, høye fokus på matvarekvalitet.
Medarbeiderutvikling
Gull: Scandic Hotels
Juryens begrunnelse:
Vinneren startet en intern konkurranse for å skape en arena hvor kokkelærlinger ble tatt på alvor og for å gi de mulighet til å utfordre egen utvikling. Det resulterte i at vinneren ble en svært foretrukket arbeidsgiver.
De dannet en arena for videre samarbeid på tvers av hoteller i kjeden hvor de også har fått en arena der det er mulig å videreutvikle kokkelærlingers kunnskap. I tillegg ga dette positiv PR. Det er med gleder å gratulere Scandic Hotels i kategorien Medarbeiderutvikling – HSMAI og OHF gratulerer!
Kommunikasjon
Gull: Scandic Hotels
Juryens begrunnelse:
Vinneren valgte en helt ny strategi ved å gi folk en opplevelse helt utenom det vanlig. De utviklet et helt nytt konsept og en ny kategori som møter trenden av at folk er på jakt etter unike opplevelser.
Sommeren 2014 ble det mobile hotellrommet en svært populær overnattingsplass for turister. Juryens kan med glede presentere Scandic Hotels som en verdig vinner i kategorien kommunikasjon med Scandic To Go. HSMAI og OHF gratulerer!
Hederlig omtale: Hotel Continental, i forbindelse med ombyggingen.
Kundeopplæring
Gull: Nespresso Boutique Oslo
Juryens begrunnelse:
Vinneren hadde begrenset med ressurser til kundeveiledning og service. De satte i gang et tiltak og økte bemanningen og kunnskapsnivået via et omfattende opplæringsprogram og rekruttering. Butikken har fått en mer naturlig service som bygger på effektivitet og inspirasjon. I tillegg har sykefraværet sunket.
Vinneren har blitt et bedre opplevelsessenter for kaffeinspirasjon og det er med glede å gratulerer Nespresso Boutique Oslo som vinneren i kategorien kundeopplæring. HSMAI og OHF gratulerer!
Klagebehandling
Gull: Scandic Hotels
Juryens begrunnelse:
Vinner har gått fra å jobbe med klagebehandling på en tradisjonell måte til å oppfordre medarbeiderne til å spørre gjestene ved avreise om de har noe å utsette på oppholdet.
Klagebehandlingen ble satt i system på en forbilledlig måte med ansatte på alle nivåer. Dette resulterte i at gjesteindexen steg med hele 9 poeng på 3 år – HSMAI og OHF gratulerer.
Fysiske rom og systemer
Gull: Oslo lufthavn
Juryens begrunnelse:
Vinneren i denne kategorien har igangsatt en passasjerorientert utvikling av tjenestene gjennom å gjøre området bedre og mer konkurransedyktig. Ved å forstå hva passasjerene trenger og utvikle tjenester basert på de reisendes/passasjerenes behov har de skapt et bedre reiseprodukt og bedre reiseopplevelser. Prosjektet har skapt konseptet Felix&Fiona, forankret dette i OSL/Avinor og implementert de første tiltakene som viser konseptet og satsingen ovenfor barn og barnefamilier i terminalen på Oslo lufthavn. HSMAI og OHF gratulerer!
Hederlig omtale: Gimle Parfymeri, i forbindelse med parfymeriets nysatsing
Kundebehandling
Gull: Gimle Parfymeri
Juryens uttalelse:
Vinneren er en stolt, familiedrevet bedrift som har eksistert i 76 år og som er svært opptatt av å gi kundene kvalitet og service, levert med personlighet.
I november 2013 utvidet de butikken med en annen etasje på tre hundre kvadratmeter og en rekke nye produkter og tjenester. Målet var å forene parfymeriet, den økologiske delen og det nye instituttet under én merkevare og skape en totalopplevelse av internasjonal klasse.
De har opplevd en enorm økning på flere områder og regnes som en av de mest seriøse aktørene i Norge og har blitt flagship store for Tom Ford. HSMAI og OHF gratulerer!
Hederlig omtale: Steffens eftf, for sin unike serviceytelse
Hederlig omtale: Nespresso Boutique Oslo
Årets Service Veiviser 2014
Gull: Gimle Parfymeri
Juryens begrunnelse:
En opplevelse som pirrer flere av våre sanser kombinert med dyktige medarbeidere, og hvor fokuset er på deg som kunde må kunne sies å beskrive årets hovedvinner. Dette er bedriften som, selv om de er liten, har satset stort i et meget konkurranseintensivt marked.
Dette markedet særpreges av at kundene og leverandørene er meget kresne. De er ikke tilknyttet noen kjede, men har over mange år satset stort på opplæring og utdanning av sine allerede kunnskapsrike medarbeidere. Som belønning har de mange stamkunder, og selv kravstore leverandører åpner dørene for dem og ønsker de velkommen. Kombinerer du alle disse inntrykkene med et tilbud om skjønnhet, duft og velvære da er du nødt til å gå til topps i en kåring om service. HSMAI og OHF gratulerer!
Foto: Noen av vinnerne i Serviceløft 2014. Fotograf: Thor Håkon Ulstad